1. Principis bàsics per a ser bons
padrins.
• Parlar sempre en valencià. Encara que ells-es
contesten en castellà (o en altra llengua), barregen paraules; per a ell/a eres
un bon model tant en la lectura com en la expressió oral.
• Els padrins/es, acompanyara en tot moment al xiquet/a
apadrinat/da, això no vol dir fer les coses per ells-es.
• El clima i el to amb què
tractarem al nostre apadrinat/da serà sempre amable i respectuós, perquè
ell o ella es troben segurs i així poder traure el millor d'ells mateixos. En
qualsevol moment es podrà recórrer al /la mestra que estiga a l’aula.
• Tota persona que ajuda als altres experimenta també una sensació
confortable de fer una cosa que està molt bé, experimentar eixa sensació
vos farà sentir millor. Vosaltres sou un exemple per als vostres fillols-es, es
fixen en vosaltres i heu de ser un bon model de comportament.
• Cada xiquet i xiqueta és únic-a i aprèn al seu ritme, no els compareu.
• Un padrí/na ho és totes les hores del dia, comporta-vos amb el vostre apadrinat/da sempre bé, en el pati, a l'eixir i entrar del col·legi, quan vos vegeu pel poble... això farà que la confiança d'ambdós augmente i les sessions de lectura siguen encara molt millors.
2. Pautes per a guiar correctament al meu apadrinat/da.
• S’agafa el conte /llibre la setmana d’abans
per a fer una preparació prèvia del conte o contes a casa.
• Comenceu sempre saludant educadament al vostre apadrinat/da i interessant-vos
per com està. (5 minuts)
• Hem de tindre en compte que hi ha tres nivells de lectura:
- llig el padrí o padrina
- el fillol-a pot començar a llegir
- el fillol-a té assolida la lectura
• Lectura de dibuixos: demaneu-li que vaja
dient-vos que interpreta ell o ella dels dibuixos de la portada, de dins de les
pàgines, insistiu-los en el fet que vos diga que diuen les cares dels
protagonistes, si estan tristos, contents, aclaparats, poregosos,... (5 minuts)
• Predicció de la lectura: una vegada revisats
els dibuixos demanarem als nostres apadrinats/des que facen una predicció de
què anirà la història. ( 2 minuts)
• Llegim el títol: i ara preguntem de què pensen que anirà si lis diu alguna cosa més.
Després repetixen ells la lectura del títol.
• Comencen a llegir: quan comencem a llegir
caldrà tindre en compte aquests aspectes.
- Fem bé les pauses en les comes i els punts.
- Entonem davant de les exclamacions i
interrogacions.
- Tindrem un diccionari de valencià al
nostre costat, per si ix alguna paraula que no sabem el seu significat, la
buscarem nosaltres i li llegirem el significat al nostre xiquet/a.
• Al finalitzar el conte: demanarem que ens
facen un breu resum i podrem realitzar alguns jocs per a després del conte:
◦ Jocs de titelles
◦ Penjat
◦ Caricatura
◦ Canviar el final del conte
◦ Jugar a fer els efectes especials de la història (cavall, pluja, vent,
petjades...)
◦ Endevinalles dels personatges
◦ Començar paraules amb l'última síl·laba final (paraules encadenades)
◦ Buscar personatges del conte a les diferents pàgines.
◦ ...
3. Seguiment del nostre apadrinat/da.
El primer dia donaran color als personatges de contes que més els agraden per conèixer el seus gustos (estan al final d’aquest document). Una vegada, parlem amb ells dels contes que els agraden triarem entre els dos un conte que prepararem per a la pròxima setmana i després se’l portaran a casa. Triarem un llibre, en funció dels seus gustos lectors i aficions.
4. En tot moment respectarem els
fillols-es i els seus ritmes.
Amb alguns xiquets-etes haureu de tindre
moltíssima paciència més que amb la
resta, ja que tendixen a despistar-se més, no estan tan concentrats,...
5.
Compromís.
Una vegada finalitzat el curset de
formació ja podreu ser padrí/na, en eixe cas i ja podreu començar amb la vostra
tasca.
6.
Comencem!
Ja esteu preparats per a realitzar la tasca
correctament. Confieu en vosaltres mateixos, esforceu-vos tot el que
pugueu i no dubteu a recórrer al professorat quan hi haja alguna
situació que vos incomode o vos desagrade.
Confiem en vosaltres cegament, ho fareu
molt bé i de segur que gaudireu amb els vostres fillols-es.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada